lördag 9 januari 2010

skjut inte varg








kom just in från en promenad med ida, det var jätteskönt för idag visar termometern på minus 10 och HELA solen har tittat fram.

och essi är tillfälligt inneboende så hon följde, och zid var galen så han fick också följa för han verkar inte ha så ont i sina fd kulor längre, eller så bryr han sig inte, och zelda är given. då utnämnde jag visst ida som essivakt och det var som skönt för mig men hoppas att det inte blev så jobbigt för ida :D

och det var typ skönt att ha zid i koppel för då behövde jag inte oroa mig för att han skulle bita nån.

Vill köra spark och skidor med hundarna, perfekt före idag. måste bara vänta och plocka ziddes stygn först.

nu ska jag slinka ner i källaren och tjuva kakor från frysen och sen dricka mate och sen kanske äta lunch.

och sen spela gitarr och sen läsa bok och sen knyta armband och sen kramas med hundarna!

Förresten också, jag blir så helvetes förbannad. varför i fan själv skjuter man varg då dom just kommit över två hundra individer, då det man kämpat för det senaste århundradet är att vidga vargstammen och försöka undvika inavel? vargarna i sverige idag är närmare besläktade med varandra än helsyskon. och vargrivna boskap, so what, skaffa högre stängsel eller räkna med att vargen äter upp nån det är fan naturens gång! vi skjuter deras byten och dom är inte dummare än att dom skulle ta ett lättfångat djur i en hage. och eftersom människan tydligt tagit över skog och mark så är det självklart att våra hundar springer på vargen, i vargens revir, och det gör inte vargen till ond.

jag vet att det finns en liten risk att zid springer på varg en vacker dag och den dagen skulle han mest troligt bli dödad. men jag kommer inte att förpassa honom till ett liv i koppel för att det kanske kan hända och jag kommer inte heller önska vargen död. dom är trots allt förfäder till dagens alla hundar.



vad är det för fel på folk?

1 kommentar: